سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 RSS  | خانه | ارتباط با من | درباره من | پارسی بلاگ|مجموع بازدیدها: 990592 | بازدیدهای امروز: 143| بازدیدهای دیروز: 20
درباره خودم

جواب سوالات
سجاد
لطفا سوال خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت مطرح کنید..و در این جا پاسخ سوال خود را ببینید: آدرس وبلاک راه فضیلت: http://tavasool.parsiblog.com/
لوگوی وبلاگ
پیوندهای روزانه
موضوعات
لینک های دوستان
اشتراک
 

 

سوال:چند همسری که همه فکر میکنن که قرآن گفته  داشتن 4 همسر مجازه...اما اینو شرط کرده که اگر میتوانید عدالت را بین هر 4 آنها برقرار کنید بگیرید...و در جای دیگه فرموده که شما نمیتوانید عدالت را بین 4 همسر برقرار کنید پس به یک همسر اکتفا کنید...
نتیجه تحقیق نویسنده وبلاک راه فضیلت:
خداوند در قرآن می فرماید:
و اگر مى ‏ترسید که به هنگام ازدواج با دختران یتیم،عدالت را رعایت نکنید،از ازدواج با آنان، چشم‏ پوشى کنید و با زنان پاک دیگر ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‏ ترسید عدالت را درباره همسران متعدد رعایت نکنید،تنها یک همسر بگیرید، و یا از زنانى که مالک آنهائید استفاده کنید،این کار،از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى‏ کند«1»
و در آیه ای دیگر فرموده:
شما هرگز نمى‏ توانید از نظر محبّت قلبى در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هر چند کوشش نمایید! ولى تمایل خود را بکلّى متوجّه یک طرف نسازید که دیگرى را بصورت زنى که شوهرش را از دست داده درآورید! و اگر راه صلاح و پرهیزگارى پیش گیرید،خداوند آمرزنده و مهربان است«2»
 منظور از عدالت که جزو شرائط تعدد همسر ذکر شده است چیست؟
آیا این عدالت مربوط به امور زندگى از قبیل هم‏ خوابگى و وسایل زندگى و رفاه و آسایش است یا منظور عدالت در حریم قلب و عواطف انسانى نیز هست؟
شکی نیست که عدالت در محبت‏ هاى قلبى خارج از قدرت انسان است چه کسى می تواند محبت خود را که عواملش در بیرون وجود اوست از هر نظر تحت کنترل درآورد؟بهمین دلیل رعایت این نوع عدالت را خداوند واجب نشمرده و در آیه 129 همین سوره نساء میفرماید وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ: شما هر قدر کوشش کنید نمی توانید در میان همسران خود از نظر تمایلات قلبى عدالت و مساوات برقرار سازید.
بنا بر این محبت‏ هاى درونى مادامى که موجب ترجیح بعضى از همسران بر بعضى دیگر از جنبه‏ هاى عملى نشود ممنوع نیست، آن چه مرد موظف به آن است رعایت عدالت در جنبه‏ هاى عملى و خارجى است.
از این بیان روشن می شود:کسانى که خواسته ‏اند از ضمیمه کردن آیه فوق فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً) به آیه 129 وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ چنین نتیجه بگیرند که تعدد زوجات در اسلام مطلقا ممنوع است،زیرا در آیه نخست آن را مشروط به عدالت کرده،و در آیه دوم عدالت را براى مردان در این مورد امرى محال دانسته است،سخت در اشتباهند زیرا همانطور که اشاره شد عدالتى که مراعات آن از قدرت انسان بیرون است،عدالت در تمایلات قلبى است، و این از شرائط تعدد زوجات نیست و آنچه
از شرائط است عدالت در جنبه‏ هاى عملى است.
گواه بر این موضوع ذیل آیه 129 همین سوره می باشد آنجا که می فرماید:
فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ" یعنى
:اکنون که نمیتوانید مساوات کامل در محبت میان همسران خود رعایت کنید لا اقل تمام تمایل قلبى خود را متوجه یک نفر از آنان نسازید که دیگرى را به صورت بلا تکلیف در آورید
نتیجه اینکه کسانى که قسمتى از این آیه را گرفته و قسمت دیگر را فراموش کرده ‏اند گرفتار چنان اشتباهى در مسئله تعدد زوجات شده ‏اند که براى هر محققى جاى تعجب است.
از این گذشته از نظر فقه اسلامى و منابع مختلف آن در میان شیعه و اهل تسنن مسئله تعدد زوجات با شرائط آن جاى گفتگو و چانه زدن نیست و از ضروریات فقه اسلام محسوب مى‏شود.«3»

لطفا سوالات و نظرات خود را در قسمت نظرات وبلاک راه فضیلت بنویسید برای ورود به وبلاک راه فضیلت روی کلمه راه فضیلت کلیک کنید راه فضیلت  راه فضیلت
منابع:

1:وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُو«نساء آیه 3»
2:وَ لَنْ تَسْتَطیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیم«نساء آیه 129»

3:تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 256




نویسنده: سجاد(شنبه 90/10/10 :: ساعت 7:20 عصر)
نظرات ()

لیست کل یادداشت های این وبلاگ